Kunnen alle vogels vliegen? Vanuit deze vraag gingen we aan de slag met allerlei materiaal: we onderzochten verschillende pluimen en veren, druppelden er water op, we onderzochten wat zwaar-licht was. Week 2: Kunnen we zelf vliegen? Met het boek 'Ridder Tim wil vliegen' als start, zochten we naar manieren om zelf te vliegen. We leerden een vliegtuig vouwen en bekeken wat de wind doet met een plastieken mannetje. Week 3: Kunnen we lucht vangen? Met verschillende proefjes probeerde we lucht te vangen of dingen in beweging te brengen door lucht. We maakten aan de hand van een recept een zeepbellen mengsel. Ook lucht kunnen we vangen in zeep!
Nu de herfst is aangebroken, gingen we op zoek naar diertjes tussen de bomen... Daar zagen we wel heel speciale insecten... WANDELENDE TAKKEN! We bekeken deze diertjes van heel dichtbij en zochten samen info op. Deze info verwerkten we in een webschema. We luisterden meerdere keren naar het verhaal van 'Mannetje van takken'. Aan de hand van de vraagkaartjes rond 'wie - wat - probleem - oplossing' maken we een verhaalschema op. Zo leren we heel gericht te luisteren! In het speelbosje zochten we takken en sorteerden die van groot naar klein. Van de takken zelf maakten we ons eigen takkenmannetje. Van natuurlijke materialen maakten we een weefgetouw. Wij hadden een dagje extra 'Regenboogklas'. Wij leerden op een lekkere manier de begrippen 'hoger, lager, hoger dan, lager dan en even hoog. Op het einde kwam het begrip 'in 2 gelijk stukken' aan bod! We brachten de wandelende takken naar het 5de leerjaar. Zij zorgen de rest van het schooljaar voor h...
Joepie! We kunnen terug van start gaan in de regenboogklas. En beginnen heel toepasselijk met de onderzoeksvraag: 'Kan je een regenboog vangen?' We starten met een brainstorm en woordenveld. Kunnen we zelf ook een regenboog maken? Al snel bleek dat we niet alleen regen en zon nodig hebben om een regenboog te maken, ook met een watersproeier lukt het! We moeten alleen de juiste positie vinden ten opzichte van de zon. We knutselen kleine regenbogen uit WC rolletjes waarbij we met een lat de stroken 'even lang' afmeten. We gaan in de klas zelf op ontdekking rond kleuren (mengen), vormen, magneten...